Home

zaterdag 11 augustus 2012

Systeemwielen vs handsgespaakt

Wat vooral de klok slaat zijn de systeemwielen. Veel minder vindt je over naven en velgen die uiteindelijk het wiel uitmaken. 


Zeker omdat bij systeemwieen  op den duur (afhankelijk van type lager en omstandigheden) na verloop van tijd kuren optreden. Droog gelopen lagers worden regelmatig vermeld. 

Hogere kwaliteit lagering is al snel beter, maar wat zijn hoge kwaliteitslagers aan een redelijke prijs ? 
 
Tips voor een goede naaf zijn relatief grote lagers - deze kunnen grotere belastingen aan- goede afdichtingen, flensen die op uiterste standen staan, zodat de spaken meer paraplu staan is ook beter. 

Je kunt de kwaliteit van lagering goed controleren : Neem twee M12 moeren en plaats deze tussen de gesloten snelspanner- met de klemkracht welke je normaal ook gebruikt- en controleer hoe de lagering aanvoelt! Draait die veel zwaarder dan is de constrctie niet optimaal en zullen de lagers het zwaarder te verduren krijgen.
 
Voor een velg die zwaar belast wordt is een dubbel gebuste variant aan te raden en eventueel 32/36 spaken.  Controleer op een vlakke ondergrond of de rechtheid van de velg goed is. Is dit niet het geval dan krijgen de spaken het al zwaarder te verduren.



Geen opmerkingen: