Banden: plat door de bocht zonder profiel ?
Bijna
iedereen is geneigd te denken dat de weerstand die ervoor zorgt dat een band
blijft rollen en in een bocht niet opzij wegschuift te danken is aan het
soepele rubber dat zich om de oneffenheden van het wegdek voegt. Dat is echter
hoogstens voor een klein deel waar. Veel belangrijker is het hechten van de
rubbermoleculen aan de moleculen van het wegdek. In de natuurkunde noemt met
dit de Vanderwaalskracht (inderdaad, genoemd naar een Nederlandse professor -
en Nobelprijswinnaar). Rubber heeft ook een grote wrijving met zeer gladde
oppervlakken zoals staal (rails), ijzer (putdeksel), verf (kijk maar hoe de auto-
en motorcoureurs over de geschilderde curbstones knallen) en zelfs met glas.
Maar dan moet het wel droog zijn.
Bij
regen verandert de situatie drastisch. Een waterfilm tussen band en wegdek
zorgt voor een wrijvingscoëfficiënt van weinig meer dan nul. Oeps...! Maar...,
alleen 'platte' autobanden hebben daar last van. Onder de ronde band van een
tweewieler (geldt voor fietsen en ook motorfietsen!) ontstaat geen waterfilm
die voldoende druk opbouwt om de band aan het waterskiën te krijgen. De spits
ovale vorm van het contactvlak van de rollende band op het wegdek is perfect om
het water zijdelings weg te persen. Al rij je door 5 cm diep water, dan nog
gaat de band niet planeren bij fietssnelheid. Tussen band en wegdek blijft het
wel vochtig, maar de waterfilm is dan zo dun dat zelfs de fijnste structuur van
het wegdek door de waterfilm heen steekt en contact maakt met het rubber, bijna
net alsof het droog is. Op zeer gladde gedeeltes (putdeksels, verfstrepen,
bitumen reparaties) is dat niet het geval, en daar moet je dus oppassen. De
clou is echter dat je met een band met profiel net zo goed heel voorzichtig
moet zijn. Het rubber van het profiel is namelijk niet in staat water of vuil
weg te vegen en drukt ook niet harder op het wegdek: de oppervlakte van het
contactvlak wordt per definitie bepaald door het gewicht van fiets plus fietser
en de bandenspanning. Dit onontkoombare gegeven bepaalt dat op een slibberig
wegdek de slick niet slechter is dan de profielband. Elke band, met of zonder
profiel, kan net zo gemakkelijk gaan schuiven op een laagje viezigheid, of dan
nu modder, fijn zand, rotte bladeren of wat dan ook is.
Profiel
op een wegband vervormt, en neemt daarbij energie op die verloren gaat bij het
loskomen van de profieldelen (noppen bijvoorbeeld). Daarom is de rolweerstand
hoger, de besturing vager en de bochtsnelheid lager omdat je steeds over het
profiel wegrolt. Racebanden zijn al nagenoeg profielloos, maar zelfs het
eventuele diamantpatroon of het fijnste ribbeltje kan beter gemist worden.
Nagenoeg alle andere wegbanden hebben een of ander fantasiepatroon, en de enige
reden daarvoor is dat dit aanslaat bij de onkunde van de koper! Want alle
bandenbouwers weten best dat de slick de superieure band is, maar als de klant
nou wat anders wil...
Note:
Profiel wordt voornamelijk gebruikt om de band een stoer uiterlijk te geven en om te camoufleren dat bij bepaalde banden, zoals die van een stadsfiets of een vakantiefiets, extra rubber is aangebracht teneinde de band minder snel kwetsbaar maken.
Profiel wordt voornamelijk gebruikt om de band een stoer uiterlijk te geven en om te camoufleren dat bij bepaalde banden, zoals die van een stadsfiets of een vakantiefiets, extra rubber is aangebracht teneinde de band minder snel kwetsbaar maken.
Bron: onbekend