Welke crancklengte
Een aantal fietsers rijden met te lange cranks, vaak zonder het zelf te weten en
pedaleren daardoor niet efficiƫnt.
Een eerste stelling is dat het overgrote deel van de
fietsers gebaad is met een cranklengte van 170 mm.
Een tweede waarheid is dat de cranklengte onafhankelijk is
van de lichaamslengte van de fietser!
Het is echter een misverstand dat hoe groter de fiets(t)er is, hoe
groter de cranklengte moet zijn.
Hetis zo dat een
fietser met 170 mm cranks makkelijker op souplesse zal kunnen rijden dan met
langere cranks (172,5 (172 mm bestaat niet!) of 175 of 177,5 of 180 mm). Of
omgekeerd kan gesteld worden, dat je souplesse afneemt bij het gebruik van
langere cranks.
Toch kunnen langere cranks (langer dan 170 mm) ook hun nut
hebben. Wat is het verschil tussen bv. fietsen met 170 en 175 mm? Vergelijken
we dit met een 1e hamer met een normale steel en een 2e hamer met een langere
steel. Een nagel inkloppen met de 2e hamer, maar met eenzelfde
krachtontwikkeling van de timmerman als bij de 1e hamer, zal resulteren in het
makkelijker in het hout drijven van de nagel. Het is dus niet zo dat door een
langere hamer te gebruiken, jij plots meer kracht kan ontwikkelen. Neen, de
kracht in jouw arm blijft hetzelfde, maar het resultaat van die kracht (= het
indrijven van de nagel) gebeurt vlotter, omdat de hefboomsarm langer is bij de
2e hamer.
Keren we nu terug naar onze fiets. Tijdens het klimmen en
het tijdrijden is het wenselijk om aan het achterwiel een grotere kracht te
kunnen ontwikkelen. De kracht die jij als fietser ontwikkelt op je trappers is
dezelfde als bij het fietsen met cranks van 170 mm, maar als je nu met 175
klimt of tijdrijdt, is de resultante van deze kracht op de ketting en aldus ook
op het achterwiel groter. Daardoor rij je iets vlugger bergop of tijdens je
tijdrit dan als je met 170 mm zou gereden hebben.
Maar... dit voordeel voel je niet meer als je altijd met
170 mm cranks rijdt. Dan ontstaat nl. gewenning. Daarom, rij alleen met langere
cranks gedurende een paar ritten per jaar. Train in Vlaanderen en Nederland op
het vlakke met 170 mm en monteer voor de Ardennen of de cols 175 mm. Dan voel
je verschil. Kom je treug naar het vlakke land, monteer dan weer 170 mm.
Terzijde vermeld ik nog even dat op de wielerbaan met 165
of 167,5 mm gereden wordt.
Bron: Webtrainer