| ||
BandenWat is nu een goede band?Deze vraag krijgen wordt ons regelmatig gesteld en er is slechts een antwoord: De band die aan jouw eisen voldoet. De een vind bijvoorbeeld antilek eigenschappen belangrijk, de ander rolweerstand of levensduur. De ideale band bestaat (nog) niet, dus wordt het een compromis. De belangrijkste eigenschappen van een band zijn:
GripEr zijn twee soorten grip. Op asfalt en op onverharde ondergrond.Op asfalt heeft een slick (gladde band) het meeste grip. Er is immers zoveel mogelijk contact met het asfalt. Eventueel zijn er aan het rubbercompound (rubber mengsel) nog toevoegingen gedaan om de grip te verhogen. Op onverharde ondergrond geeft het profiel grip. Hoe losser de ondergrond, hoe groter de noppen moeten zijn. Voor vakantiefietsen is een band die hier tussen in zit het meest geschikt. Een beetje profiel voor grip op losse ondergrond (of bladeren ed) maar toch glad genoeg voor op het asfalt. Bedenkt ook dat je op fietsvakantie nog zo'n 20 kg bagage aan je fiets hebt hangen. De noodzaak voor een grof profiel wordt dan ook een stuk minder. ProfielHet profiel bepaalt de grip en een gedeelte van de rolweerstand. Hoe gladder het profiel, hoe lichter de band rolt.Ook hier moet de gulden middenweg gevonden worden, en is per gebruiksdoel verschillend. Er is trouwens geen profiel nodig bij een fietsband om het water af te voeren. Het zogenaamde aquaplaning ontstaat bij een fietsband pas bij ca 200 km/u. Dit komt door de smalle en ronde vorm van een fietsband. WrijvingWrijving is de grip van de band en niet de rolweerstand.Ter verduidelijking: Wanneer je bijvoorbeeld over het ijs fietst is er minder wrijving. Dit merk je met optrekken, remmen en door de bocht gaan. Maar de band rolt niet lichter dan over asfalt. LevensduurDe levensduur van een band wordt bepaald door:
De gebruikte rubbercompound bepaald hoe snel dit gaat. Falen van de zijwanden. Door uitdroging en door zware belasting slijten de zijwanden. Deze kunnen het begeven lang voordat bijvoorbeeld het profiel op is. Fietsen op te zachte banden versnelt dit proces. Verminderen van de antilek eigenschappen. Na verloop van tijd verzamelen zich stukjes glas, steentjes e.d in het loopoppervlak van de band. Deze veroorzaken gaatjes en scheurtjes in de toplaag. De band wordt poreus. De band is versleten op het moment dat je vind dat hij te vaak lek gaat. Het profiel kan dan nog intakt zijn. Antilek eigenschappenEr zijn verschillende antilek lagen:
Schwalbe Marathon - Schwalbe Marathon Plus - Schwalbe Marathon XRRijeigenschappenHier bedoel ik comfort en wegligging mee. Hoe gedraagt de band zich wanneer je schuin door de bocht gaat? En stugge zijwanden (wangen) verminderen bijvoorbeeld het comfort.De opbouw van de band (karkas), rubbercompound, antileklaag en profiel hebben alle invloed op de rijeigenschappen. RolweerstandDe rolweerstand is de kracht die nodig is om het wiel te laten rollen, en hangt af van de vervorming (indrukking) van de band:
PrijsDe prijs van banden varieren van 2 tot 50 euro. Het is heel goed mogelijk om een paar duizend kilometer te kunnen fietsen met een band van twee euro. Dit levert ongetwijfeld de laagste prijs per kilometer op. Maar de lekbestendigheid, sterkte van de band of rolweerstand zullen niet te vergelijken zijn met duurdere varianten. Je hebt dus wat meer geluk nodig met een goedkope band.Vragen:Brede banden roller lichter dan smalle banden. Is dit waar?Ja. Bij gelijke druk rollen brede banden lichter dan smalle banden.De vervorming van de brede band is namelijk kleiner dan de vervorming van de smalle band. Voorbeeld: We nemen een fietser van 70 kg, bagage achterop 15 kg en een fiets van 15 kg. Nu draagt het achterwiel een last van ca 60 kilo. De brede band (50 mm) en de smalle band (32 mm) zijn beide opgepompt tot een druk van 4 bar. Beide banden hebben namelijk hetzelfde contactoppervlak: 4 bar = 4 kg per vierkante centimeter. 60 kg / 4 = 15 vierkante centimeter. De brede band hoeft dus veel minder te vervormen. Het vervormen van de band kost energie en dit is de rolweerstand. Overige voordelen brede banden:
Waarom rijden wielrenners dan niet op brede banden?Dat doen ze ook. Vroeger reden ze op 18 mm banden, tegenwoordig op 23 mm.Er zijn echter ook een aantal beperkingen voor de breedte:
Brede vs dunne banden: Rolt het niet zwaarder?
Nee! Gewone stadsfietsbanden zijn 37 millimeter breed en moeten opgepompt worden tot 4 bar. Brede ballonbanden z hoeven maar een bandenspanning van 2 bar te hebben. Juist doordat ze en breed en soepel zijn is de rolweerstand bij lage druk nog laag. En zodra het wegdek slecht is (klinkers) wordt de rolweerstand juist lager doordat de trillingen veel beter worden opgevangen. Bij gelijke constructie en bandenspanning is de rolweerstand van de brede band zelf iets lager.
Vier grote voordelen
Ten opzichte van hard opgepompte smalle banden hebben ze de volgende voordelen:
Nadelen zijn er eigenlijk nauwelijks. Behalve dan dat het wat zwaarder is, het frame meer ruimte moet bieden en de spatborden groter moeten. Helaas is er weinig aanbod van elektrische fietsen met brede banden. Vervangen van smalle banden door brede banden op bestaande fietsen is lastig omdat de ruimte bij spatborden en frame beperkt is.
Waarom hebben racefietsen dan smalle banden?
Smalle banden op racefietsen hebben de volgende voordelen:
Comfort is niet zo belangrijk voor racefietser. Ze zitten namelijk met veel minder druk op hun zadel. Maar ook bij recreatieve racefietser is er een trend naar bredere banden. En voor de UCI zou het geen gek idee zijn om een minimale breedte en maximale bandenspanning verplicht te stellen. Bijvoorbeeld 28mm en 6 bar. Dat betekent namelijk meer grip, beter kunnen opvangen van balansverstooring en een iets lagere maximale snelheid vanwege de iets hogere weerstand. En sportief zit er geen enkel nadeel aan.
|
vrijdag 14 september 2012
Schwalbe: brede banden of niet
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten