GCN ging testen of een aerodynamische racefiets echt zoveel sneller is dan een klimfiets. En welke van de twee past het best bij jou?
Global Cycling Network zette twee Boardman-fietsen naast elkaar. Beide afgemonteerd met een Sram Red-groep, maar de Air 9.8 aerofiets kreeg hoge Zipp 60 Carbon wielen, terwijl de SLS 9.8 het moest stellen met lage Mavic Ksyrium Elite wielen.
De testers reden elk twee keer met beide fietsen aan een zo constant mogelijk vermogen van 300 watt. In de test van 10 minuten bleek de aerofiets 1,5% of 0,4 km/u sneller, wat overeenkomt met zo'n 110 meter extra. Op een tijdrit van 40 km scheelt dat ongeveer een minuut. Trap je nog hogere wattages, dan wordt het verschil groter, maar trap je minder, dan wordt het verschil kleiner.
WAAROM GEEN AEROFIETS?
Uiteraard is niet elke aerofiets even aerodynamisch, maar GCN noemt nog andere nadelen: een aerofiets is vaak een stuk minder comfortabel én minder stijf dan een lichtere, 'klassieke' racefiets. Bovendien speelt voor de gewone recreant ook de persoonlijke smaak een grote rol. Uiteindelijk ga je vaker fietsen op een ros dat je ook mooi vindt.
Voor een prof is de keuze vaak simpel: hij of zij kiest de snelste fiets, want ook een aerofiets is tegenwoordig vlot tot tegen de UCI-gewichtslimiet te krijgen met de juiste onderdelen. Rij je geen wedstrijden, dan kun je een echte klimfiets een stuk lichter krijgen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten